Myöhemmin's Blog

Just another WordPress.com weblog

Lost in a foreign country

Visul, sau ultima speranta a multor romani e sa emigreze… A fost si visul meu… Ori de cate ori viata era grea, seful era incapabil, banii prea putini, primul gand era ca ”dincolo”, unde cainii umbla cu covrigi in coada si la granita esti asteptat cu oferte pentru managementul unor firme serioase – dincolo, este de fapt locul unde viata ta va deveni imediat roz bombon…

Este adevarat ca acelasi reflex il am si acum, ori de cate ma simt ”neinteleasa” si ”neapreciata” la serviciu, imi actualizez CV-ul si dau o raita prin site-rile de specialitate sa vad ce posturi libere apar pe piata, dupa care,  negasind nimic promitator, incep o scoala noua, un curs nou, ceva ce-mi poate oferi sansa unei ”viitoare evadari” si a unui nou inceput…

Problema majora ce mi-a incetinit elanul cand eram in tara, era curajul de sari in gol, cand nu eram chiar singura, atarnata acolo sub parasuta. Problema majora ce ma incetineste acum este LIMBA.

Poate n-am talente lingvistice, poate nu depun destul efort, poate asteptarile mele sunt prea inalte – si ridic stacheta prea sus, poate n-am suficienti neuroni, poate… poate… Rezultatul final e ca in toata limbile pe care le folosesc, sunt in mai mare sau mai mica masura agramata… Limba materna o uit, si DA se uita ca orice deprindere pe care nu o folosesti – limba engleza e de tranzitie, o limba care restaureaza democratia, toti suntem “tu” si nu e specialitatea nimanui – si apoi finlandeza, pe care cu cat o vorbesc mai mult cu atat imi dau seama ca habar n-am despre ce vorbesc…

Care e solutia?

O varianta e sa-mi limitez cercul de conversatie la prietenii romani, sa citesc presa romana, sa urmaresc canalele romanesti, sa incer sa-i invat pe finlandezii din jurul meu expresii uzuale, sa ma limitez la cartile online si sa incerc sa conservez ceea ce am stiut odata…

O alta varianta e sa raman pe engleza – lumea o vorbeste oricum, literatura e mai abundenta, filmele sunt subtitrate, si-mi pot construi in plus si un fundament conceptual – ”de ce sa fiu eu obligata sa cunosc limba lor cand nici ei n-o cunosc pe a mea?” Plus ca nu-mi poate pretinde nimeni sa o vorbesc perfect cand e clar ca nici ei n-o stiu… In engleza in ziua de azi nu mai mi-e asa de greu… pot citi o carte fara dictionar, chiar daca nu inteleg toate cuvintele – sensul a devenit mult mai clar ca la inceput – sa zicem ca am certitudinea 80% ca ce am inteles este ceea ce interlocutorul scrie sau spune…

O a treia varianta e sa ma chinui in continuare cu finlandeza. Pentru aceasta limba procentul intelegere scade sa zicem la 50%, adica sensul poate fi oricare si daca am noroc poate il nimeresc… Lumea ma vede ca sunt straina inainte sa deschid gura, ma catalogheaza ca agramata dupa prima propozitie, si daca nu sunt prea umblati vor sa stie daca am venit din Rusia (si eventual cand plec).

Ce fac eu? Imi creez o alta filozofie, in care limba NU e etalon al inteligentei si educatiei, iar datoria noastra a celor ce o stim, NU e sa ii corectam pe cei ce nu o stiu. NU. Limba e un instrument de comunicare. Daca vrei sa ma asculti, citeste-mi ideea in romana, engleza, finlandeza si concentreaza-te pe esenta ei. Daca nu intelegi – iti pot desena ce vreau sa spun… am intotdeauna un creion in geanta pentru astfel de situatii… si inca ceva I, daca nu scrii, bine-rau asa cum scrii, amestecat, stalcit, incifrat – cum vrei sa evoluam?

25 Martie 2010 - Posted by | eu |

19 comentarii »

  1. senzatia de disconfort poti s-o ai si in propria limba
    pana si in presa scrisa sau la televizor ne lovim in fiecare zi de „ca si”-uri, de „decat”-uri, de absenta prepozitiei „pe” din acuzativul „pe care” , „ora doisprezece” in loc de ora douasprezece, ca sa nu mai zic de „succesuri” sau absenta cratimelor sau prezenta lor inexplicabila la persoana a doua plural a verbelor: „ve-ti auzi”, „spune-ti va rog”
    si
    daca nu limba nu e stalcita astfel, pot aparea virgulele dusmanoase intre subiect sau predicat sau cacofoniile sau folosirea cuvintelor aiurea, cum e celebrul „fortuit” folosit cu sensul de fortat in loc de intamplator (ca doar vine de la Fortuna, ce-o fi asa greu)
    in fine, ai inteles ideea
    si daca esti un corect vorbitor de limba, poate aparea dupa colt incoerenta sau absenta ideilor sau prostia pura si niciodata simpla
    asa ca relax
    dar e adevarat ca o limba, materna sau nu, trebuie citita si scrisa si iar citita si iar scrisa

    Comentariu de tristeteapamantului | 25 Martie 2010 | Răspunde

  2. un bun exemplu ti-am dat eu mai sus, am scris repede si varzos

    Comentariu de tristeteapamantului | 25 Martie 2010 | Răspunde

  3. Repede insa argumentat, jos palaria… si totusi, desi statistic probabil ca ai dreptate in ce priveste aparitia prostiei complicate imediat dupa coltul limbii folosite incorect, sa nu uitam ca fiecare are specilizarea lui si ca omul multilateral dezvoltat s-a dovedit in final multilateral falimentar. Personal cred ca poti gasi atat perle de filozofie neslefuite si la omul needucat de la tara cat si diamante lingvistice in speech-ul gaunos al celui cu educatie, cum Alaexandru Paleologu povestea in Minunatele amintiri ale unui ambasador al golanilor. Ori prin catalogarea apriori: agramat – prost, cred ca iti limitezi drastic orizontol si capacitatea de asimilare a ideilor celor cu alte preocupari decat a pune prepozitia pe in acuzativ. Ce zici?

    Comentariu de myohemmin | 26 Martie 2010 | Răspunde

  4. toti avem parerile noastre, si limba doar ne ajuta sa comunicam mai bine, asta nu inseamna ca fara, nu o sa ne putem face intelesi de loc… intrebarea e cat de bine te vrei inteles si cui..

    Comentariu de aberatii | 26 Martie 2010 | Răspunde

  5. pe de alta parte, o femeie invaluita in misterul propriei ei taceri poate fi extrem de interesanta
    un gest, o privire, o schita 3D (mizez pe creionul tau din geanta) pot atarna mai mult decat o fraza inteligenta

    Comentariu de tristeteapamantului | 26 Martie 2010 | Răspunde

  6. ma mandresc cu tine!

    Comentariu de myohemmin | 26 Martie 2010 | Răspunde

  7. Nu conteaza limba. Conteaza ce spun :OCHII. Ei sunt portile deschise spre sufletul nostru. Cu ochii poti spune multe.
    Toata lumea face greseli. in orice limba si pozitie. Important e; sa ai ce spune! si mai ales ; CUI spune. Sa te inteleaga. cu creionul din geanta, sau cu „limba manuala”-gesturi. Uneori gesturile pot spune mai mult decat cateva cuvinte.

    Comentariu de Mihaela | 31 Martie 2010 | Răspunde

  8. Myomemmin, foarte adevarat zici! Si eu simt la fel, doar ca simt de aici, din Romania.
    Romana e aidinkieli, o vorbesc corect (cred!) si intr-ansa imi gasesc fara prea multe cautari cuvintele. Dar alesul nu a invatat-o, asa ca la inceput ne spuneam toate cele in engleza. Mi-am zis: nu e bine! nu e moral! doi oameni care se iubesc sa comunice intr-o a treia limba!!??! asa ca m-am pus pe cumparat manuale de tipul „teach youself Finnish” si am inceput sa studiez. Uneori cu creionul si hartia langa mine (ca stii ce simpla e limba finlandeza!) , incet-incet am reusit sa numar, sa pun intrebari de politete, ba chiar sa si raspund la ele. Azi vorbesc satisfacator, scriu si citesc satisfacataor spre mizerabil, dar supravietuiesc atat la piata cat si in casa prietenilor nostri din Helsinki. Dar sunt departe de a fi multumita, pentru ca in fiecare zi din viata exista cel putin o ocazie in care ma trezesc agramata sau nestiutoare si singura limba din lume in care as putea reda ceea ce simt este limba mea. Pe limba mea pot sa glumesc fara sa ma tem ca nu se intelege poanta, pe limba mea pot sa fiu dragastoasa fara sa ma tem ca par rece sau prea siropoasa, pe limba mea pot sa fiu rea, buna, calda, rece, inteligenta, dura…. asa cum nu pot fi in nici o alta limba….

    Comentariu de Dana | 10 Aprilie 2010 | Răspunde

    • Eu vorbesc putin in finlandeza, iar toti cei care ma cunosc s-au obisnuit cu surpriza cuvintelor in engleza in mijlocul propozitiei si nu mai reactioneaza in nici un fel. De regula cand ma pierd in limba si raspund in engleza – ei continua o vreme in engleza, apoi isi revin si tot asa…
      Socul mare e cand, uitandu-ma la un film, incep sa vorbesc cu fii-mea in engleza sau finlandeza – ca pe limba aia sunt setata, iar ea imi raspunde calm, in ce limba ii vine prima.

      Comentariu de myohemmin | 10 Aprilie 2010 | Răspunde

      • Vorbesti putin finlandeza zici? pai toate cele scrise pe blog in finlandeza nu sunt ale tale? esti modesta! Pe mine ca m-ai socat cat de bine stii limba, cred ca eu nici dupa 20 de ani nu reusesc asa ceva, poate doar stand acolo si fiind obligata sa invat mai mult si mai mult. Chiar vroiam sa te intreb cum ai reusit??????? Toata admiratia din partea mea! Bravo, Romancuto!

        Comentariu de Dana | 12 Aprilie 2010

  9. Ca sa citez un clasic „textele mele sunt mai bune decat mine” adica pe langa faptul ca am muncit si singura la ele, le-am dat la corectat de 2 ori (la 2 persoane diferite :-)) NU asta e nivelul meu, insa daca puneam prima ciorna nu intelegea nimeni nimic🙂
    De citit pot citi si intelege inclusiv manuale de specialitate, daca am timp si dictionar, insa de scris in afara blogului asta (ca am un scop acum) n-am avut nevoie sa scriu nimic…si doar nevoia te invata ce nu ti-e voia…

    Comentariu de myohemmin | 12 Aprilie 2010 | Răspunde

    • Asa e, nevoia ne invata. Oricum pentru mine esti exemplul ca se poate, frate, invata bine chiar si o limba ca asta, care nu seamana cu nimic.
      Blogul tau e foarte bun, ma gandeam ca si eu, fiind pasionata de scris (si scriind toate prostiile de cate ori ma incearca „talentul” ), ar trebui sa-mi fac asa ceva, doar ca nu m-am invrednicit sa aflu cum, tu ai invatat singura sa „bloguiesti” sau ai avut ajutoare?
      Uite asa mai aflam si noi de acasa cum se simt ai nostri pe alte taramuri si viceversa. E tarziu, mai vorbim poate, iti doresc noapte buna iar ziua de maine sa-ti fie mai frumoasa ca cea de azi!

      Comentariu de Dana | 13 Aprilie 2010 | Răspunde

      • Spatiu iti poti lua de pe http://www.wordpress.com la fel ca orice spatiu pe facebook, sau yahoo sau ce folosesti tu. Iti trebuie doar un nickname si o parola. Dupa ce ai facut primul pas, toate celelalte le gasesti acolo blog, si pozele(mai usor de pus decat pe forum) si interfata si legaturile, trebuie doar sapat un pic… Succes!

        Comentariu de myohemmin | 14 Aprilie 2010

  10. Multumesc de sfaturi! Cum imi fac nitel timp, voi incepe sapaturile, iar daca le voi si finaliza, esti prima invitata la sueta virtuala! Mereu am avut impresia ca trebuie sa fii IT-ist de IT-ist ca sa construiesti un blog, iar eu ma autoincadrez mai curand la categoria…. artIT-st! Glumesc, nu sunt eu o mare artista, dar am niste pasiuni care nu-mi dau pace si care ma rascolesc precum ulcerul primavara si ca sa le dau ce vor, ma gandesc sa le etalez candva asa , poate pe un blog….. poate …..

    Comentariu de Dana | 14 Aprilie 2010 | Răspunde

    • Nu e greu – important e sa incepi, pentru ca ulterior, cum spune si Plesu, vei gasi din interior energia care te va obliga sa intri in rolul asumat de blogerita🙂

      Comentariu de myohemmin | 15 Aprilie 2010 | Răspunde

  11. Ah, sunt vesela! azi am luat biletele pentru Suomi! La sfarsit de mai ma infiintez acolo, sa mai iau o gura de oxigen, ca aici la Miorita e grad mare de toxicitate!

    Comentariu de Dana | 14 Aprilie 2010 | Răspunde

    • Felicitari, le-ai gasit mai ieftine? Te invita la o cafea cand ajungi aici, daca stai prin zona capitala…

      Comentariu de myohemmin | 15 Aprilie 2010 | Răspunde

      • Mai ieftine n-as zice, 278 E pe cap de calator, nu sunt oferte in perioada asta, se pare ca nici in vara….
        Kiitos paljon de invitatie, ar fi foarte frumos, daca ai timp si placere sa vezi/auzi o conationala in aburul unei cafelute (Juhla Mokka e favorita mea!bauta in aer liber, in Kauppatori?!? asta daca se duce omatul pana atunci!), pentru mine ar fi o onoare! Noi stam la prietenii nostri in Herttoniemi (Hki) iar eu, la fiecare vizita acolo, imi tocesc pingelele prin toate colturile orasului, asa ca oriunde ai vrea tu si se ajunge cu mijloace de transport sau picioare, eu pot veni! Si daca de asemenea te gandesti la ceva de acasa ce-ti doresti si pot aduce, nu te sfii sa spui, doar ne cunoastem de-un blog si mai bine!!!!

        Comentariu de Dana | 15 Aprilie 2010

      • Ok, tinem legatura…

        Comentariu de myohemmin | 15 Aprilie 2010


Lasă un răspuns

