Myöhemmin's Blog

Just another WordPress.com weblog

Esikuvani

Jokaisen ihmisen elämässä on muutamia tärkeitä ihmisiä, jotka vaikuttavat heidän polkuihinsa ja kohtaloonsa.

 Aluksi vanhemmat ovat meidän esikuvamme. Joka kerta kun olin kipeänä, muistan että soitin äidilleni. Tiesin että lähdemme nopeasti lääkärille, missä hän aina onnistui pääsemään muiden ohitse ja pystyi helpottamaan oloani. Tälläinen minun äitini on – ei ole olemassa mitään esteettä, kun hän haluaa jotakin perheelleen. Isä oli aina taustalla, hän teki paljon töitä ja ei sotkeutunut lastensa asioihin. Vain kerran, kun halusin mennä naimisiin 18-vuotiaana, hän räjähti.

Hämärästi muistan lastentarhanopettajani Cristinan sekä peruskouluopettajat Rosianun ja Popescun. ”Tanti” Gabista kehittyi mielenkiintoinen henkilö, joka vaikutti minun harrastuksiini tähän asti. Hän oli minun yksityinen saksan kielen opettajani, kun olin n. 9-vuotias. Hän käytti paljon meikkejä ja rakasti voimakasta meikkausta. Hän makasi aina sängyssä ja huomasi ettei tunnin aikana ei ollut mahdollista, että minä istuin enemmän kuin viisi minuuttia rauhassa paikoillani. Olin joko tuolin alla tai pöydän päällä, makasin lattialla tai hypin  hänen huoneessaan. Sen takia hän kutsui minut baletin tunneille, missä hän soitti pianoa. Sen jälkeen rakastuin tanssimiseen.

Lukiossa tärkeä esikuva minulle oli matemaatikan opettaja Vranceanu. Hän oli hauska, ihaili minun korvakorujani ja sanoi, että valitsi opettajan uran, koska nuorten joukossa hänkin tuntisi itsensä nuorekkaksi. Häneltä opin, että minun täytyy aina keskittyä ja muistaa mitä minulla on sekä mitä minä tarvitsen tai haluan tietää. Mahtava opettaja, joka korjasi jokaisen oppilaan satoja kotitehtäviä. Satoja!

Seuraavaksi, tärkeä ihminen, joka vaikutti elämääni, oli fysiikan opettaja Patrascu. Hänen unelmansa oli, että hänen opiskelijansa voittavat kaupungin kilpailussa. Niinpä kaksi viikkoa ennen kilpailua teimme vain fysiikkan tehtäviä: seitsemän tuntia koulussa ja paljon kotitehtäviä joka päivää.

Yliopistossa professori Posea oli se, joka vaikutti ammatinvalintaani. Hän oli kunnianhimoinen ihminen, joka halusi voittaa valtion lujuusopin kilpailun. Hän järjesti intensiivikurssin kilpailua varten. Muistan hyvin, hänen assitenttinsa kertoi, muutaman vuoden kuluttua, että hän lukitsi meidän huoneemme oven, kun hänen täytyi lähteä johonkin asioille. Kukaan ei kuitenkaan huomannut että ovi oli lukossa, koska kukaan ei uskaltanut lähteä mihinkään. Sinä vuonna voitin kilpailun. Se oli minun huippuhetkeni elämässäni.

Yliopisto-opintojen loppuvaiheessa ja valmistumiseni jälkeen, professori Antonescu oli hyvin merkittävä henkilö minun elämänpolullani. Hän on valtava vaikutus-valtainen persoona, joka auttoi kaikkia, jotka apua häneltä pyysivät. Niin myös minua. Hänen avullansa löysin työpaikan ja aloitin urani yliopistossa, jossa hän tuki minua taukoamatta.

Minussa on nyt pieni pala näistä minulle tärkeitä henkilöistä: tiedonjano, oppimishalu ja ahkkeruus.

26 Martie 2010 - Posted by | eu |

9 comentarii »

  1. tanti Gabista, vezi ca ai mancat un ä
    sper ca l-ai vorbit de bine pe Posea si l-ai injurat pe Antonescu.
    in pasareasca ta ja inseamna si?

    Comentariu de tristeteapamantului | 26 Martie 2010 | Răspunde

  2. nu e pasareasca, e finlandeza! da, ja inseamna shi🙂

    frumos scris…

    Comentariu de Andra-Andreia | 26 Martie 2010 | Răspunde

  3. avem alt keyboard – de aceea eu nu vad tz si sch iar tu nu vezi vocalele cu puncte
    in schimb mana e a mea, amestecand stelele de pe planul viitorul meu tavan, unde voi avea constelatia Capricornului din leduri – intr-o zi…. despre asta vorbesc: cum si cine mi-a influentat drumul in viata…

    Comentariu de myohemmin | 26 Martie 2010 | Răspunde

  4. :))ce poza!

    Comentariu de Fresh the Diski Jukka | 26 Martie 2010 | Răspunde

  5. ai facut balet? si pian?

    Comentariu de tristeteapamantului | 26 Martie 2010 | Răspunde

    • baletul chiar mi-a placut – voiam sa ma duc la liceul coregrafic la un moment dat – insa pianul nu s-a prins de mine nici un pic… iti pot canta un Fur Elise fals primele 5 masuri – si asta e tot repertoriul…

      Comentariu de myohemmin | 27 Martie 2010 | Răspunde

  6. Ziceai ca nu poti scrie . Ce este cu tine, ca vad ca tot
    ” pensezi ” …. In ce stare esti, de iti derulezi momentele importante din viata ? Oare s-a nascut un nou filozof ? Pune de o carte, Mihaela C va fi editorul tau, eu primul tau fan si Tores primul sponsor !
    Pa, micuta mea Noica !

    Comentariu de gabi dinu | 27 Martie 2010 | Răspunde

    • pai zi-mi cam la ce suma v-ati gandit sa stiu cate pagini „sa produc”… evident ca le voi scrie in finglenromdeza ca sa nu inteleaga nimeni nimic, ca asa-s filizofii mai neintelesi…

      Comentariu de myohemmin | 27 Martie 2010 | Răspunde

  7. Aici cred ca ne-ai spus toate defectele, si tot ce crezi despre noi. partea negativa, Nu ??? Glumesc.

    Comentariu de Mihaela | 31 Martie 2010 | Răspunde


Lasă un răspuns

