Myöhemmin's Blog

Just another WordPress.com weblog

Botezul saunei

Primul contact cu sauna l-am avut prin intermediul lui Andrei Makine. In  “Pe vremea fluviului Amur” este descrisa o scena despre senzatiile traite de trei adolescenti in sauna. Nimic erotic, insa totul redus hipnotic la nivelul simturilor: caldura mistuitoare, aburul hartuitor, biciuirea cu crengile de mesteacan,  sangele fierband si inghetand in baia de zapada din fata saunei.  Am cautat zilele trecute cartea, insa cred ca n-am adus-o cu mine, am ramas doar cu reperul tiparit in memorie.

Si pentru ca trebuia sa incerc senzatiile citite, am mers, odata, demult, inainte sa-mi iau lumea in cap, la Predeal, hotelul Orizont, unde o piscina interioara era dotata cu sauna. Imi amintesc ca aveam o migrena ingrozitoare si ca pe banca din fata statea cel mai frumos barbat care l-am vazut in viata mea: ochii verzi, adanci, pielea bronzata, muschii zvacnind alene si modelati intr-un trup perfect. N-a scos un cuvant, insa nu va imaginati ce povesti spuneau ochii lui…

Ajunsa in tara celor o mie de lacuri, am descoperit ca sauna este aici, ca nicaieri, o parte din viata finlandeza. In sauna ei se nasc, mor, se iubesc, incheie afaceri, se pregatesc de razboi, se pregatesc de nunta, de paste, de craciun, sauna este aici pretutindeni. Exista o sauna la fiecare patru finlandezi, in blocuri, in case, in orice firma care se respecta, in cabane, pe malul lacurilor, in Laponia, pretutindeni.

Sauna poat fi de foarte multe feluri si este veche de cand lumea. Herodot descrie sauna din Scythia, musulmanii o numesc “hamman”, rusii “banja” apare in cultura indienilor si in varianta ultradecorata a romanilor, insa finlandezii sunt sigurii care au integrat-o si prezervat-o atat de adanc in cultura lor. In Naantali am incercat sauna turceasca, in Haapsalu, in Estonia,  am incercat sauna cu sare, sauna calda, sauna fierbinte, sauna cu infrarosu, la cabana unor prieteni am incecat sauna cu fum.

 In arhipelag insa, invitata de o adevarata doamna, finlandeza, in varsta de peste 70 de ani, am invatat ce inseamna o sauna cu lemne, incalzita la temperatura optima: 80-100C si umiditatea optima, 45%, am invatat cum se fac buchetele de mesteacan, cum se biciuieste pielea si cum se alearga spre marea ce te invaluie si iti trezeste toate simturile. A fost o renastere.

16 Aprilie 2010 - Posted by | Pamantul | , ,

5 comentarii »

  1. Simturile mele au luat-o razna.Parca au fost biciuite cu buchete de mesteacan.Vreau si eu !!!

    Comentariu de campuriAurii | 16 Aprilie 2010 | Răspunde

  2. Are si Alcatrazul tau sauna?

    Comentariu de tristeteapamantului | 16 Aprilie 2010 | Răspunde

  3. Are, veche de cand lumea si tare urata, insa padurea de mesteacan e in spatele curtii, soba e cu lemne si isi face saraca, treaba… O sa o termin odata renovarea, sper, viata asta, si o s-o vezi…

    Comentariu de myohemmin | 16 Aprilie 2010 | Răspunde

  4. Am citit cartea. Stii ca am comentat-o si atunci. Cred ca o am eu.
    Si pot sa iti pun, ca Noi, familia noastra, ne-am adaptat, stilului de a avea o sauna in fiecare casa pe care am contruit-o. Astfel, putem beneficia de fiecare data de beneficiile si placerile acestui ritual. Ducem lipsa de crengutele de mesteacan,
    Mai tii minte, cand ne jucam cu „buchetl de mesteacan”, la tine in sauna ? Cu Horia?
    „Spune , spune, ce-ai facut ?” parca asa ziceam. nu ?

    Comentariu de Mihaela | 19 Aprilie 2010 | Răspunde

    • Interogatoriul ii fusese initial destinat Ei, care luase liber de la scoala, insa i s-a potrivit si lui Horia🙂

      Iar mesteacanul se gaseste pe peste tot, ca noi il rupsesem (ilegal) din padure…

      Comentariu de myohemmin | 20 Aprilie 2010 | Răspunde


Lasă un răspuns

